- Що таке групи результатів?
- Як організувати оцінювання за ГР: покрокова інструкція
- Як виставляти оцінки в журналі
- Приклади груп результатів у різних галузях
- Часті запитання від учителів
- Як JustClass допомагає впроваджувати оцінювання за групами результатів
- Переваги оцінювання за групами результатів для вчителя та учня
Нова українська школа (НУШ) запроваджує компетентнісне навчання, яке передбачає не просто засвоєння знань, а формування практичних умінь. З цією метою Міністерство освіти і науки України (МОН) впровадило нову систему оцінювання — за групами результатів навчання (ГР). Цей підхід передбачено Державним стандартом базової середньої освіти та регламентовано наказами МОН № 496 і № 1093.
Ця інструкція створена для вчителів-практиків, які прагнуть розібратися, як правильно працювати з групами результатів: що оцінювати, коли, як фіксувати в журналі та як формувати семестрові та річні оцінки.
Що таке групи результатів?
Групи результатів (ГР) — це логічно об’єднані очікувані результати навчання з Державного стандарту, згруповані за видами діяльності або змістом. Наприклад, у мовній галузі це може бути: «Читання», «Аудіювання», «Письмо», «Усне мовлення».
Мета: спростити та систематизувати оцінювання, щоб семестрова оцінка формувалася не з десятків показників, а з 3–4 ключових блоків.
Чим регламентується нова система
- Наказ МОН № 496 від 01.04.2022 — затверджує методичні рекомендації щодо оцінювання у 5–6 класах НУШ.
- Наказ МОН № 1093 від 01.09.2022 — доповнює попередній та дає роз’яснення щодо планування й журналу.
- Роз’яснення МОН, інфографіки, приклади заповнення, відповіді на запитання — публікуються на офіційних платформах: Оsvitoria.media, Всеосвіта, ЗнайШов.
Як організувати оцінювання за ГР: покрокова інструкція
Крок 1. Ознайомтесь із критеріями оцінювання своєї галузі
Критерії подані у вигляді таблиць за групами результатів. У деяких галузях групи результатів Держстандарту перерозподілено або об’єднано — це зроблено для зручності.
Крок 2. У плануванні вкажіть, які ГР охоплює урок
У календарно-тематичному плані біля кожної теми зазначайте, яка група результатів буде сформована чи перевірена.
Крок 3. Проведіть поточне оцінювання
- Не потрібно оцінювати всі ГР на кожному уроці.
- Достатньо двох поточних оцінок за кожною ГР на семестр (для предметів із навантаженням до 3 год/тиждень).
Крок 4. Проведіть підсумкову роботу
- Це може бути одна комплексна робота або кілька — за кожною ГР окремо.
- У мистецтві, технологіях, фізкультурі підсумкову роботу проводити не обов’язково — можна обмежитися поточними оцінками.
Крок 5. Виведіть семестрову оцінку за ГР
Формується на основі:
- 2+ поточних оцінок,
- оцінки за підсумкову роботу,
- можливого коригування за позитивну динаміку.
Крок 6. Річна оцінка
Формується як середнє арифметичне семестрових. Підсумкову річну роботу проводити не потрібно.
Як виставляти оцінки в журналі
Структура записів
- У колонці з датою — поточна оцінка.
- Під колонкою — вказується ГР (наприклад: ГР1).
- Підсумкова робота — позначається «ПР ГР2» (підсумкова робота за ГР2).
Тематичне оцінювання
- У колонці замість дати пишуть слово «Тематична», а внизу сторінки позначають відповідну групу результатів (наприклад, ГР1).
- Якщо оцінювання охоплює кілька ГР, у журналі має бути кілька стовпців із позначенням «Тематична».
Оцінка за зошит
- Не впливає на результати семестрового оцінювання.
- Фіксується в журналі в окремій колонці без дати.
Скориговані оцінки
- Виставляють в окремі стовпці журналу поруч з семестровими за групами результатів, наприклад «Скоригована ГР1».
- Загальна скоригована оцінка вираховується як середнє за всіма ГР і фіксується в колонці «Скоригована» поруч зі стовпцем «I семестр» або «II семестр».
Для вчителів іноземних мов
- Якщо проводиться комплексна підсумкова робота за різними видами мовленнєвої діяльності, то у колонці ставлять дату і під нею прописують види робіт.
- Якщо контроль проводять окремо для кожного виду, то дату не вказують, а запис роблять в окремій колонці без дати.
Приклад заповнення:
Учень | Поточні ГР1 | Поточні ГР2 | ПР ГР1 | ПР ГР2 | Середнє ГР1 | Середнє ГР2 | Підсумок |
Мельник І. | 8, 10 | 9, 9 | 9 | 10 | 9.0 | 9.3 | 9 |
Дзюба М. | 6, 7 | 8, 6 | 7 | 7 | 6.7 | 7.0 | 7 |
Підсумок вираховується як середнє арифметичне середніх оцінок за ГР. Вчитель може зафіксувати тенденцію до покращення та скоригувати оцінку в більший бік.
Приклади груп результатів у різних галузях
Українська мова
- ГР1: Сприймання на слух (аудіювання).
- ГР2: Читання.
- ГР3: Усне мовлення.
- ГР4: Письмо.
- ГР5: Мовна компетентність (лексика, граматика, орфографія).
Математика
- ГР1: Дослідження ситуацій + моделювання.
- ГР2: Застосування математичних понять.
- ГР3: Інтерпретація та аналіз результатів.
Природознавство / природнича галузь
- ГР1: Дослідження природи (експерименти, спостереження).
- ГР2: Застосування понять.
- ГР3: Аналіз та критичне мислення.
Історія / громадянська освіта
- ГР1: Орієнтація в історичному часі та просторі.
- ГР2: Робота з джерелами та фактами.
- ГР3: Громадянська позиція й співпраця.
Іноземні мови
- ГР1: Аудіювання (Listening).
- ГР2: Читання (Reading).
- ГР3: Письмо (Writing).
- ГР4: Говоріння (Speaking).
Мистецтво
- ГР1: Знаннєвий компонент (аналіз творів).
- ГР2: Художньо-творча діяльність.
- ГР3: Ціннісні судження, емоційне сприйняття.
Фізична культура
- ГР1: Мотивація, регулярність, ставлення до фізкультури.
- ГР2: Якість виконання вправ.
- ГР3: Контроль стану здоров’я, саморегуляція.
Часті запитання від учителів
Чи обов’язково проводити підсумкову роботу?
Ні, не для всіх предметів. У мистецтві, фізкультурі, технологіях можна формувати семестрову оцінку лише з поточних.
Що робити, якщо електронний журнал не підтримує нову модель?
МОН працює з розробниками для адаптації. Тимчасово можна вести супровід вручну або в таблиці.
Чи можна об’єднати підсумкову роботу для кількох ГР?
Так, дозволено проводити комплексну роботу, де кожна частина оцінює окрему ГР.
Як діяти, якщо учень пропустив підсумкову роботу?
Оцінку можна виставити за наявними поточними оцінками, позначивши пропуск у журналі як «Н».
Як JustClass допомагає впроваджувати оцінювання за групами результатів
Онлайн-платформа для вчителів JustClass — це сучасне онлайн-середовище для вчителів, яке значно спрощує щоденну роботу з оцінюванням, плануванням і взаємодією з учнями. Завдяки підтримці нових освітніх підходів, JustClass дозволяє зручно реалізовувати вимоги НУШ.
- Тестові, контрольні та самостійні завдання з автооцінкою — інтерактивні вправи, які можна відразу використати на уроці або для підсумкової роботи.
- Цифрові тренажери — завдання для читання, письма, аудіювання, математики тощо для різних предметів, які можна використати для оцінювання за ГР.
- Тематичні добірки — завдання згруповані за темами, що полегшує підготовку до уроків.
- Універсальність контенту — завдання підходять для формувального й підсумкового оцінювання.
- Безплатна база завдань — доступ до якісних матеріалів без додаткових витрат.
ДжастКлас — допомога вчителя у роботі з оцінюванням за групами результатів. Використовуйте якісні завдання, формуйте свідоме навчання та фіксуйте прогрес учнів без перевантаження.
Створіть своє перше завдання на урок прямо зараз. Це безкоштовно



Переваги оцінювання за групами результатів для вчителя та учня
Переваги для вчителя
- Стратегічне планування: Групи результатів дозволяють краще структурувати уроки та підв’язати завдання до конкретних очікуваних результатів.
- Прозоре оцінювання: Чіткі критерії спрощують процес виставлення оцінок.
- Зменшення паперової роботи: Не потрібно оцінювати всі аспекти на кожному уроці, достатньо кількох оцінок за семестр.
- Легше надавати фідбек: Зворотний зв’язок стає більш предметним і точним.
Переваги для учня
- Зрозумілі очікування: Учень знає, які вміння оцінюються та що саме потрібно продемонструвати.
- Спрямоване навчання: Завдання побудовані з урахуванням реальних компетентностей.
- Мотивація до покращення: Можливість демонструвати поступ у межах однієї групи результатів.
- Прозорість для батьків: Батьки краще розуміють, що саме і як оцінюється.
Система оцінювання за групами результатів — це не просто нова вимога, а інструмент, який допомагає вчителю бачити картину навчання в цілому, а учневі — розуміти свої сильні сторони. За умови грамотної організації та підтримки вона може стати потужним інструментом формувального навчання. Використовуйте офіційні джерела, приклади та підтримку МОН, щоби зручно інтегрувати нову модель у свою практику.