- Шкільна конституція (права учнів)
- Учень відповідальний – учень успішний (обов’язки учнів)
- «Шкільний трикутник обов’язків»
- Права та обов’язки учнів на уроці
- "Шкільний етикет за обідом" (обов’язки учнів у їдальні)
- Законодавчий нотатник: права учнів
- Конвенція ООН про права дитини – основа шкільного життя
- Для чого учням знати свої права та обов’язки?
- Чи працюють усталені права та обов’язки?
- JustClass — твій помічник у навчанні
Шкільна конституція (права учнів)
- Право на якісну освіту та рівний доступ до навчання.
- Право на повагу до честі та гідності, недопущення приниження.
- Право на свободу думки та слова, висловлення власної позиції.
- Право на безпечні та здорові умови навчання.
- Право на вільний вибір гуртків, факультативів, творчих об’єднань.
- Право на участь у самоврядуванні школи чи класу.
- Право на захист від будь-яких форм насильства та дискримінації.
- Право на відпочинок під час перерви, канікул та дотримання норм навчального навантаження.
- Право на користування бібліотекою, технічними засобами, спортивними спорудами закладу освіти.
- Право на звернення до адміністрації та вчителів з пропозиціями, проханнями й скаргами.
- Право на педагогічну допомогу та підтримку у випадку труднощів у навчанні.
- Право на об’єктивне оцінювання знань, без упередженості.
- Право на участь у культурних, спортивних, громадських заходах.
- Право на збереження власної думки при виборі світоглядних і релігійних переконань.
Учень відповідальний – учень успішний (обов’язки учнів)
- Сумлінно навчатися, здобувати знання та розвивати свої здібності.
- Дотримуватися правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.
- Поважати честь і гідність інших учнів, учителів та працівників школи.
- Берегти шкільне майно, дбайливо ставитися до обладнання, підручників, приміщень.
- Дотримуватися правил безпеки, охорони здоров’я, техніки безпеки.
- Бути ввічливими та толерантними, уникати проявів насильства й дискримінації.
- Дбати про власне здоров’я, дотримуватися гігієнічних норм.
- Виконувати домашні завдання та доручення вчителів, батьків, класного керівника.
- Брати участь у шкільному житті — заходах, гуртках, самоврядуванні.
- Поважати державні символи України, шанувати національні традиції.
- Бути відповідальними за власну поведінку та результати навчання.
«Шкільний трикутник обов’язків»
До початку уроку:
- приходь завчасно й готуй робоче місце;
- діставай тільки потрібне приладдя;
- поводься спокійно, не галасуй;
- будь готовим уважно слухати дзвоник.
На перервах:
- відпочивай культурно й безпечно;
- не бігай коридорами, не штовхай однокласників;
- бережи шкільне майно;
- грайся та спілкуйся так, щоб не заважати іншим.
Після закінчення занять:
- акуратно збери речі;
- залиш робоче місце чистим;
- ввічливо попрощайся з учителем і однокласниками;
- дбайливо виходь зі школи.
Права та обов’язки учнів на уроці
Учень має право:
- отримувати якісні знання;
- ставити запитання вчителю й однокласникам;
- висловлювати власну думку з повагою до інших;
- користуватися підручниками та навчальними матеріалами;
- на допомогу й підтримку з боку вчителя;
- на справедливе оцінювання знань.
Учень зобов’язаний:
- приходити на урок підготовленим;
- уважно слухати вчителя та однокласників;
- виконувати завдання вчасно і старанно;
- дотримуватися дисципліни й правил поведінки;
- берегти шкільне майно та підручники;
- поважати думку й працю інших;
- підтримувати порядок на своєму робочому місці.
“Шкільний етикет за обідом” (обов’язки учнів у їдальні)
- заходити спокійно, без штовханини;
- дотримуватися черги;
- мити руки перед їжею;
- поводитися культурно: не кричати, не бігати;
- акуратно користуватися посудом та наряддям;
- дбайливо ставитися до їжі, не гратися нею;
- після прийому їжі залишати стіл чистим;
- викидати сміття у відведені місця;
- поважати працю кухарів та інших працівників їдальні.
Учні в класі повинні приходити на урок підготовленими, мати з собою все необхідне приладдя та підручники. Під час занять вони зобов’язані уважно слухати вчителя, не перебивати й не заважати однокласникам працювати. Як ж цінності мають правила
| № з/п | Правило | Цінність правила |
| 1 | Приходь на урок вчасно та підготовленим. | Вчишся організованості та відповідальності. |
| 2 | Май із собою всі необхідні речі для навчання. | Допомагає ефективно працювати на уроці. |
| 3 | Уважно слухай учителя й однокласників. | Розвиває увагу, повагу та вміння спілкуватися. |
| 4 | Не перебивай і не заважай іншим працювати. | Вчить терпінню, повазі до інших та дисципліні. |
| 5 | Виконуй завдання старанно та вчасно. | Формує наполегливість і відповідальність. |
| 6 | Дотримуйся дисципліни й правил безпеки. | Захищає здоров’я та створює порядок у класі. |
| 7 | Бережи меблі, підручники та шкільні речі. | Виховує дбайливе ставлення до майна та навколишнього середовища. |
| 8 | Підтримуй чистоту на своєму робочому місці. | Навчає охайності та поваги до праці інших. |
| 9 | Будь ввічливим і поважай інших. | Допомагає створити дружню й доброзичливу атмосферу. |
| 10 | Допомагай однокласникам і будь доброзичливим. | Розвиває співчуття, командний дух і взаємопідтримку. |
Законодавчий нотатник: права учнів
Саме тут окреслюється індивідуальна освітня траєкторія. Отже, відповідно до п. 1 статті 53 закону України «Про освіту» здобувачі освіти мають право на:
- навчання впродовж життя та академічну мобільність;
- індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти;
- якісні освітні послуги;
- справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання;
- відзначення успіхів у своїй діяльності.
Відповідно до п. 1 статті 53 закону України «Про освіту» здобувачі освіти зобов’язані:
- виконувати вимоги освітньої програми (індивідуального навчального плану за його наявності), дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів навчання, передбачених стандартом освіти для відповідного рівня освіти;
- поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;
- відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточення, довкілля
Конвенція ООН про права дитини – основа шкільного життя
🔹 Право на освіту – кожна дитина має право вчитися, тому на уроці важливо уважно слухати, не заважати іншим і старатися.
🔹 Право на відпочинок та дозвілля – перерва створена для відпочинку, але відпочивати потрібно культурно, без шкоди собі й іншим.
🔹 Право на захист і безпеку – у школі всі повинні почуватися у безпеці, тому важливо дотримуватись правил поведінки, не битися, не принижувати.
🔹 Право на охорону здоров’я – їдальня допомагає дбати про здоров’я, тому варто харчуватися правильно, зберігати чистоту й гігієну.
🔹 Право на повагу до власної думки – кожна дитина має право висловитися, але робити це треба ввічливо та з повагою до інших.
Таким чином, усі правила поведінки у школі можна пояснити дітям через просту формулу:
«Мої права + мої можливості + мої обов’язки = моя відповідальність за ці права».
Для чого учням знати свої права та обов’язки?
- Щоб почуватися впевнено.
Коли дитина знає свої права – вона розуміє, що її поважають, що вона має право на захист, освіту та справедливе ставлення. - Щоб навчитися відповідальності.
Обов’язки допомагають зрозуміти: у школі всі рівні, і кожен відповідає за порядок, дисципліну та повагу до інших. - Щоб жити в колективі без конфліктів.
Права та обов’язки – це як правила гри: вони допомагають усім домовлятися та уникати непорозумінь. - Щоб розвиватися гармонійно.
Права відкривають можливості для навчання й розвитку, а обов’язки формують самодисципліну та організованість. - Щоб бути громадянином.
Знання своїх прав і обов’язків у школі готує дитину до дорослого життя, де діють ті самі принципи.
Отже, знати права і обов’язки – означає розуміти, як поєднати свободу й відповідальність.
Чи працюють усталені права та обов’язки?
Важливо не лише знати норми, закріплені у законах, а й розуміти, як вони працюють у реальному шкільному середовищі. Саме для цього проводяться дослідження та практичні ініціативи, які показують: наскільки добре учні усвідомлюють свої права, чи відчувають вони себе захищеними, а також чи розуміють важливість виконання своїх обов’язків.
Опитування серед десятикласників показало, що після курсу з громадянської освіти кількість учнів, які правильно відповідають на запитання про права та свободи людини, зросла з 39 % до 67 %. «Десятикласники покращили знання про права і свободи людини – дослідження» (Нова українська школа, 2019)
У школах проводять різноманітні тематичні заходи щодо структурування прав та обов’язків учнів. Наприклад, у Самбірській СШ №7 учні 7–11 класів брали участь у тематичних заходах з теми Мої права. Мої обов’язки».
Підсумовуючи вищезазначене, наголошуємо, що знати свої права та обов’язки для учня дуже важливо, адже це допомагає йому почуватися впевнено і захищено у школі. Права нагадують, що кожна дитина має можливість навчатися, висловлювати свою думку, відпочивати та отримувати підтримку. А обов’язки вчать дисципліни, відповідальності та поваги до інших людей.
JustClass — твій помічник у навчанні
Платформа JustClass є корисним інструментом для сучасного вчителя, адже вона:
- поєднує зручність, економію часу;
- підвищує якість навчального процесу;
- надає можливість автоматично перевіряти завдання педагогу.
Більше не потрібно витрачати години на зошити — система сама виставляє оцінки, а вчитель отримує можливість приділити увагу творчій частині роботи, використовуючи онлайн-тести на урок.
Бібліотека з десятків тисяч готових самостійних робіт та контрольних робіт дозволяє зробити уроки різноманітними та цікавими: завдання можуть містити аудіо, відео чи зображення, а також виконуватися у форматі гри. Це мотивує дітей та підвищує їхню активність.
Окрім цього, JustClass допомагає вчителю у професійному розвитку. Вебінари й освітні курси, які пропонує платформа, знайомлять педагогів із сучасними цифровими інструментами, методиками подолання освітніх втрат і організації дистанційного навчання.
Створіть своє перше завдання на урок прямо зараз. Це безкоштовно
Якщо ви хочете долучитися до великої родини JustClass, тоді на сайті можна переглянути вакансії для вчителів.
Отже, JustClass стає не лише робочим інструментом, а й ресурсом для натхнення, розвитку та створення якісного освітнього середовища.