- Принципи академічної доброчесності
- Що кажуть цифри: шкільні факти списування та плагіат
- Фактори, що впливають на недотримання академічної доброчесності в школі
- Завдання для учнів: «Прокачай свою доброчесність»
- Нотатник батьків: як допомогти учню дотримуватись академічної доброчесності
- Управлінський стандарт доброчесності для директора
- Заходи для учнів, вчителів і адміністрації з академічної доброчесності
- Платформа JustClass: чесне оцінювання в онлайн-форматі
Уявімо школу, яка декларує цінності отримання оцінки шляхом добропорядності, де списування не є легкою хитрістю, а вміння визнавати помилки – ознакою порядності.
Академічна доброчесність в школі – це не про правила, а про культури взаємодовіри, яка складає єдність учительської професійності, батьківської уважності й учнівської самоповаги.
Академічну доброчесність в Україні регулює стаття 42 Закону України «Про освіту» від 05.09.2027 №2145-VIII. Ця стаття визначає академічну доброчесність як «сукупність етичних принципів та правил, якими повинні керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та наукової (творчої) діяльності» (https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-42.htm).
У світі, де знання легко знайти, але важко перевірити, нам потрібна школа, що вчить не лише «що думати», а й «як думати чесно». Головне – не лише отримати швидко відповідь, а виплекати у собі відвагу здобути її самостійно.
Принципи академічної доброчесності
Етичне середовище в школі – основа доброчесності, яка формується на таких принципах:
- чесність — безобманне виконання завдань самостійно;
- повага — до себе, до роботи інших, до авторських прав;
- справедливість — рівні умови освіти для всіх;
- відповідальність — за власні дії чи бездіяльність, за наслідки;
- довіра — до навчання, його результатів.
Що кажуть цифри: шкільні факти списування та плагіат
- 59% учнів списували 1 раз в рік;
- 62% використовували ГДЗ;
- 72% учнів постійно списували.
Пастки для совісті: як учні порушують академічну доброчесність
- 10% учнів використовують академічний плагіат;
- 20% учнів використовують фабрикацію даних;
- 30% використовують обман (неправдиву інформацію у власних роботах;
- 15% учнів використовують хабарництво для переваги в освітньому процесі;
- 50% учнів стверджують про необ’єктивне оцінювання з боку вчителів.
Фактори, що впливають на недотримання академічної доброчесності в школі
| Причина порушення доброчесності | Опис | Приклади |
| Академічний тиск | Учень має науково обґрунтовувати свої рішення | Вчителі тиснуть, кажучи, що учениця відмінниця |
| Завантаженість домашніми завданнями | Учень має виконати багато домашніх завдань | З 8 уроків 6 розлогих домашніх завдань |
| Відсутність мотивації | Учень не бачить перспективи | Списують аби здати |
| Бажання «бути таким як всі» | Учень остерігається бути іншим | Робить так, як всі, без особистого вкладу |
| Страх невдачі | Учень боїться осуду | Використання шпаргалок |
| Обмежений час | Учень має надмірне навантаження | Копіювання з інтернету |
| Легка доступність рішень | Учень оманливо вірить, що легше знайти, ніж робити | Використання ШІ |
| Соціальний тиск | Учень не хоче бути «білою вороною» | Участь у чатах з «колективного списування» |
| Приклад дорослих | Не всі дорослі демонструють доброчесність | Так роблять усі |
Завдання для учнів: «Прокачай свою доброчесність»
Задача 1: «Чи це плагіат?»
Умова:
Оля написала реферат. Вона знайшла цікаву статтю в інтернеті, скопіювала кілька абзаців і вставила їх у свій текст без змін. Посилання на джерело вона не вказала.
Запитання:
Чи порушила Оля принципи академічної доброчесності?
Розв’язок:
Так, порушила. Це плагіат, бо використано чужий текст без вказівки автора. Навіть якщо текст не змінено, потрібно оформити посилання або подати в лапках.
Задача 2: «Телефон на тесті»
Умова:
Під час контрольної роботи Ігор непомітно шукав відповіді в Google. Учитель не помітив, і він здав роботу на «10».
Запитання:
Які принципи академічної доброчесності порушив Ігор? Які можуть бути наслідки?
Розв’язок:
Ігор порушив принципи чесності, самостійності та справедливості. Наслідки: неправильна оцінка, несправедлива перевага, втрата довіри. Це також шкодить самому Ігорю — він не засвоїв матеріал.
Задача 3: «Допомога чи обман?»
Умова:
Андрій зробив домашнє завдання і скинув фото розв’язків своїй подрузі, бо вона не встигла. Вона просто переписала й здала як своє.
Запитання:
Хто порушив академічну доброчесність: тільки подруга чи обидва?
Розв’язок:
Обидва порушили. Подруга — бо видала чужу роботу за свою. Андрій — бо сприяв порушенню (списуванню). Це не допомога, а участь у нечесному вчинку.
Нотатник батьків: як допомогти учню дотримуватись академічної доброчесності
Говоріть з дитиною про чесність
- Запитайте: “Як ти сам/сама готуєшся до контрольних?”
- Обговоріть: “Чому важливо самому вчитися, а не просто здати роботу”
Поясніть різницю між «помилитися» і «схитрувати»
- Помилки — це нормально.
- Обман — це порушення правил, що впливає на довіру вчителя й однокласників.
Заохочуйте самостійність
- Не виконуйте домашні завдання замість дитини.
- Краще допоможіть зрозуміти, як думати й шукати відповідь.
Не вимагайте лише високих оцінок
- Оцінка — не головне. Головне — знання та зусилля.
- Поясніть, що доброчесність важливіша за «12».
Управлінський стандарт доброчесності для директора
Аналіз та планування
- Проведення моніторингу порушень
- Визначення заходів у річному плані
- Аналіз нормативної бази (ЗУ, накази МОН, внутрішні положення)
Організаційна діяльність
- Розробка та оновлення внутрішньої політики з академічної доброчесності в школі
- Призначення відповідальної особи/групи
- Включення доброчесності в критерії атестації вчителів
Освітня діяльність
- Проведення семінарів, педрад, тренінгів для вчителів
- Інтеграція теми доброчесності в методичні об’єднання
- Формування у вчителів навичок правильного оцінювання, перевірки джерел, антиплагіат тощо
Контроль і супервізія
- Перевірка навчальних матеріалів на плагіат
- Аналіз учнівських і батьківських звернень
- Педагогічна супервізія (спостереження, співбесіди, аналіз практик)
Корекційна та дисциплінарна діяльність
- Розгляд фактів порушень на радах/комісіях
- Винесення попереджень, пропозиції щодо професійного розвитку
- Оформлення службових записок/актів у разі повторних випадків
Підтримка культури доброчесності
- Публічне визнання доброчесної практики
- Партнерство з батьками, учнями
- Створення «етичного кодексу закладу»
Заходи для учнів, вчителів і адміністрації з академічної доброчесності
Щоб сформувати культуру чесності, школа має не лише декларувати принципи, а й впроваджувати конкретні заходи академічної доброчесності:
Для учнів
- проведення класних годин на тему чесності та відповідальності;
- інтеграція теми доброчесності у різні предмети;
- антиплагіатні перевірки робіт;
створення учнівських ініціатив («Шкільний кодекс доброчесності», «Антишпаргалка»).
Для вчителів
- тренінги з академічної доброчесності та етичного оцінювання;
- використання різних форматів завдань, щоб мінімізувати списування;
- прозорі критерії оцінювання;
- залучення вчителів до розробки «етичного кодексу школи».
Для адміністрації школи
- включення доброчесності до річного плану роботи;
- створення комісії з моніторингу порушень;
- співпраця з батьками щодо виховання чесності;
- проведення інформаційних кампаній (плакати, буклети, шкільні медіа);
- публічне заохочення прикладів доброчесної поведінки.
Платформа JustClass: чесне оцінювання в онлайн-форматі
Серед розмаїття онлайн-платформ щодо оцінювання навчальної діяльності учнів, однією із простих у застосуванні, академічних у наповненості контентом є освітня платформа для вчителів JustClass. ЇЇ можливості спрямовані на зручність, оперативність, гнучкість, а також – на академічну доброчесність для учнів.
Виокремимо інструменти чесного оцінювання:
- рандомне розташування завдань;
- різноманітність завдань;
- обмеження часу;
- обмеження перегляду завдань;
- контроль доступу.
Кожен вчитель-предметник зможе знайти цікаві, академічно обґрунтовані, завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів:
- Для оцінювання окремих груп результатів, наприклад: поточне, тематичне оцінювання, на ДжастКлас є онлайн-тести на урок.
- З метою економії часу на уроці, рекомендуємо використовувати короткотривалі самостійні роботи.
- Для систематизації, узагальнення знань, для тематичного оцінювання доречним є використання контрольних робіт.
Створіть своє перше завдання на урок прямо зараз. Це безкоштовно
Академічна доброчесність в школі — це не лише набір правил, яких мають дотримуватися учні. Це культура взаємної поваги, чесності й відповідальності, що формується всіма учасниками освітнього процесу: педагогами, батьками, керівництвом і самими учнями.
Отже, будуймо разом доброчесну школу, в якій буде навчатися комфортно учням, а вчителям продуктивно працювати, дотримуючись принципів етики доброчесності.