Що таке академічна доброчесність в школі

Уявімо школу, яка декларує цінності отримання оцінки шляхом добропорядності, де списування не є легкою хитрістю, а вміння визнавати помилки – ознакою порядності.

Академічна доброчесність в школі – це не про правила, а про культури взаємодовіри, яка складає єдність учительської професійності, батьківської уважності й учнівської самоповаги.

Академічну доброчесність в Україні регулює стаття 42 Закону України «Про освіту» від 05.09.2027 №2145-VIII. Ця стаття визначає академічну доброчесність як «сукупність етичних принципів та правил, якими повинні керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та наукової (творчої) діяльності» (https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-42.htm). 

У світі, де знання легко знайти, але важко перевірити, нам потрібна школа, що вчить не лише «що думати», а й «як думати чесно». Головне – не лише отримати швидко відповідь, а виплекати у собі відвагу здобути її самостійно.

Принципи академічної доброчесності

Етичне середовище в школі – основа доброчесності, яка формується на таких принципах:

  • чесність — безобманне виконання завдань самостійно;
  • повага — до себе, до роботи інших, до авторських прав;
  • справедливість — рівні умови освіти для всіх;
  • відповідальність — за власні дії чи бездіяльність, за наслідки;
  • довіра — до навчання, його результатів.

Що кажуть цифри: шкільні факти списування та плагіат

  • 59% учнів списували 1 раз в рік;
  • 62% використовували ГДЗ;
  • 72% учнів постійно списували.

Пастки для совісті: як учні порушують академічну доброчесність

  • 10% учнів використовують академічний плагіат;
  • 20% учнів використовують фабрикацію даних;
  • 30% використовують обман (неправдиву інформацію у власних роботах;
  • 15% учнів використовують хабарництво для переваги в освітньому процесі;
  • 50% учнів стверджують про необ’єктивне оцінювання з боку вчителів.

Фактори, що впливають на недотримання академічної доброчесності в школі

Причина порушення доброчесностіОписПриклади
Академічний тискУчень має науково обґрунтовувати свої рішенняВчителі тиснуть, кажучи, що учениця відмінниця
Завантаженість домашніми завданнямиУчень має виконати багато домашніх завданьЗ 8 уроків 6 розлогих домашніх завдань
Відсутність мотиваціїУчень не бачить перспективиСписують аби здати
Бажання «бути таким як всі»Учень остерігається бути іншимРобить так, як всі, без особистого вкладу
Страх невдачіУчень боїться осудуВикористання шпаргалок
Обмежений часУчень має надмірне навантаженняКопіювання з інтернету
Легка доступність рішеньУчень оманливо вірить, що легше знайти, ніж робитиВикористання ШІ
Соціальний тискУчень не хоче бути «білою вороною»Участь у чатах з «колективного списування»
Приклад дорослихНе всі дорослі демонструють доброчесністьТак роблять усі

Завдання для учнів: «Прокачай свою доброчесність»

Задача 1: «Чи це плагіат?»

Умова:
Оля написала реферат. Вона знайшла цікаву статтю в інтернеті, скопіювала кілька абзаців і вставила їх у свій текст без змін. Посилання на джерело вона не вказала.

Запитання:
Чи порушила Оля принципи академічної доброчесності?

Розв’язок:
Так, порушила. Це плагіат, бо використано чужий текст без вказівки автора. Навіть якщо текст не змінено, потрібно оформити посилання або подати в лапках.

Задача 2: «Телефон на тесті»

Умова:
Під час контрольної роботи Ігор непомітно шукав відповіді в Google. Учитель не помітив, і він здав роботу на «10».

Запитання:
Які принципи академічної доброчесності порушив Ігор? Які можуть бути наслідки?

Розв’язок:
Ігор порушив принципи чесності, самостійності та справедливості. Наслідки: неправильна оцінка, несправедлива перевага, втрата довіри. Це також шкодить самому Ігорю — він не засвоїв матеріал.

Задача 3: «Допомога чи обман?»

Умова:
Андрій зробив домашнє завдання і скинув фото розв’язків своїй подрузі, бо вона не встигла. Вона просто переписала й здала як своє.

Запитання:
Хто порушив академічну доброчесність: тільки подруга чи обидва?

Розв’язок:
Обидва порушили. Подруга — бо видала чужу роботу за свою. Андрій — бо сприяв порушенню (списуванню). Це не допомога, а участь у нечесному вчинку.

Нотатник батьків: як допомогти учню дотримуватись академічної доброчесності

 Говоріть з дитиною про чесність

  • Запитайте: “Як ти сам/сама готуєшся до контрольних?”
  • Обговоріть: “Чому важливо самому вчитися, а не просто здати роботу”

 Поясніть різницю між «помилитися» і «схитрувати»

  • Помилки — це нормально.
  • Обман — це порушення правил, що впливає на довіру вчителя й однокласників.

Заохочуйте самостійність

  • Не виконуйте домашні завдання замість дитини.
  • Краще допоможіть зрозуміти, як думати й шукати відповідь.

 Не вимагайте лише високих оцінок

  • Оцінка — не головне. Головне — знання та зусилля.
  • Поясніть, що доброчесність важливіша за «12».

Управлінський стандарт доброчесності для директора

Аналіз та планування

  • Проведення моніторингу порушень
  • Визначення заходів у річному плані
  • Аналіз нормативної бази (ЗУ, накази МОН, внутрішні положення)

Організаційна діяльність

  • Розробка та оновлення внутрішньої політики з академічної доброчесності в школі
  • Призначення відповідальної особи/групи
  • Включення доброчесності в критерії атестації вчителів

Освітня діяльність

  • Проведення семінарів, педрад, тренінгів для вчителів
  • Інтеграція теми доброчесності в методичні об’єднання
  • Формування у вчителів навичок правильного оцінювання, перевірки джерел, антиплагіат тощо

Контроль і супервізія

  • Перевірка навчальних матеріалів на плагіат
  • Аналіз учнівських і батьківських звернень
  • Педагогічна супервізія (спостереження, співбесіди, аналіз практик)

Корекційна та дисциплінарна діяльність

  • Розгляд фактів порушень на радах/комісіях
  • Винесення попереджень, пропозиції щодо професійного розвитку
  • Оформлення службових записок/актів у разі повторних випадків

Підтримка культури доброчесності

  • Публічне визнання доброчесної практики
  • Партнерство з батьками, учнями
  • Створення «етичного кодексу закладу»

Заходи для учнів, вчителів і адміністрації з академічної доброчесності

Щоб сформувати культуру чесності, школа має не лише декларувати принципи, а й впроваджувати конкретні заходи академічної доброчесності:

Для учнів

  • проведення класних годин на тему чесності та відповідальності;
  • інтеграція теми доброчесності у різні предмети;
  • антиплагіатні перевірки робіт;
    створення учнівських ініціатив («Шкільний кодекс доброчесності», «Антишпаргалка»).

Для вчителів

  • тренінги з академічної доброчесності та етичного оцінювання;
  • використання різних форматів завдань, щоб мінімізувати списування;
  • прозорі критерії оцінювання;
  • залучення вчителів до розробки «етичного кодексу школи».

Для адміністрації школи

  • включення доброчесності до річного плану роботи;
  • створення комісії з моніторингу порушень;
  • співпраця з батьками щодо виховання чесності;
  • проведення інформаційних кампаній (плакати, буклети, шкільні медіа);
  • публічне заохочення прикладів доброчесної поведінки.

Платформа JustClass: чесне оцінювання в онлайн-форматі

Серед розмаїття онлайн-платформ щодо оцінювання навчальної діяльності учнів, однією із простих у застосуванні, академічних у наповненості контентом є освітня платформа для вчителів JustClass. ЇЇ можливості спрямовані на зручність, оперативність, гнучкість, а також – на академічну доброчесність для учнів.

Виокремимо інструменти чесного оцінювання:

  • рандомне розташування завдань;
  • різноманітність завдань;
  • обмеження часу;
  • обмеження перегляду завдань;
  • контроль доступу.

Кожен вчитель-предметник зможе знайти цікаві, академічно обґрунтовані, завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів:

  • Для оцінювання окремих груп результатів, наприклад: поточне, тематичне оцінювання, на ДжастКлас є онлайн-тести на урок.
  • З метою економії часу на уроці, рекомендуємо використовувати короткотривалі самостійні роботи.
  • Для систематизації, узагальнення знань, для тематичного оцінювання доречним є використання контрольних робіт.

Створіть своє перше завдання на урок прямо зараз. Це безкоштовно

Академічна доброчесність в школі — це не лише набір правил, яких мають дотримуватися учні. Це культура взаємної поваги, чесності й відповідальності, що формується всіма учасниками освітнього процесу: педагогами, батьками, керівництвом і самими учнями.

Отже, будуймо разом доброчесну школу, в якій буде навчатися комфортно учням, а вчителям продуктивно працювати, дотримуючись принципів етики доброчесності.

Читай також