Список літератури на літо для 8 класу (2025-2026 н.р.)

Список літератури на літо для 8 класу

Канікули — не час для списків “треба”, але саме час для історій, які чіпляють. Програма з літератури на літо для 8 класу — це не просто обов’язкові твори, а двері у світ яскравих героїв, складних рішень і справжніх емоцій. У спокійному ритмі, без оцінок і тиску, можна по-новому побачити класичні тексти та навіть знайти щось своє.

Українська література на літо 8 клас 2025 рік 

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, оновлена 2017 року (авт. Мовчан Р. В., Таранік-Ткачук К.В., Бондар М. П., Івасюк О.М., Кочерга С. А., Кавун Л.І., Неживий О.І., Михайлова Н. В.)

  1. Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч»
  2. Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало»
  3. Юрій Винничук «Місце для дракона»
  4. Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною»
  5. Олександр Довженко «Ніч перед боєм»
  6. Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути»
  7. Валентин Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»

Українська література на літо 8 клас НУШ 2025 рік

Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Пастушенко Н. М., Чумарна М. І.):

  1. Андрій Чайковський «За сестрою»
  2. Пантелеймон Куліш «Чорна рада»
  3. Іван Андрусяк «Сірка на порох»
  4. Леся Воронина «Білий птах повернувся додому»
  5. Володимир Скоростецький «Я – пілот МІ-8!»

Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т. О., Пахаренко В. І., Слижук О. А., Тригуб І. А.):

  1. Іван Білик «Дарунки скіфів»
  2. Володимир Мономах «Повчання дітям» (скорочено)
  3. Дзвінка Матіяш «Мене звати Варвара» (уривки)
  4. Марія Морозенко «Іван Сірко – великий характерник» (скорочено)
  5. Рутківський «Пастух Рашит» (розділ із книги «Джури козака Швайки»)
  6. Микола Гоголь «Сорочинський ярмарок» (скорочено)
  7. Марко Вовчок «Маруся» (скорочено)
  8. Іван Нечуй-Левицький «Микола Джеря» (скорочено)
  9. Григорій Квітка-Основ’яненко «Сватання на Гончарівці» (скорочено)
  10. Михайло Старицький «За двома зайцями» (скорочено)

Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Заболотний О. В., Слоньовська О. В., Ярмульська І. В.):

  1. Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч»
  2. Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало»
  3. Юрій Винничук «Місце для дракона»
  4. Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною»
  5. Леся Українка «Давня казка»
  6. Раїса Іванченко «Ярославна»
  7. Оксана Радушинська «Метелик в крижаних панцирах» (скорочено)
  8. Андрій Кокотюха «Таємниця козацького скарбу» (скорочено)
  9. Таня Малярчук «Мox Nox» АБО Олесь Бердник «Хто зважиться – вогняним наречеться» (1 твір на вибір учня / учениці чи вчителя / вчительки).

Зарубіжна література на літо 8 клас 2025 рік

Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти для 6–9 класів, оновлена 2022 року:

  1. Мігель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот» (І частина, 2–3 розділи за вибором учителя)
  2. Вільям Шекспір «Ромео і Джульєтта»
  3. Мольєр «Міщанин-шляхтич»
  4. Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц»
  5. Барбара Космовська «Буба», «Буба: мертвий сезон»
  6. Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон»

Зарубіжна література на літо 8 клас НУШ 2025 рік

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (авт. Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудницька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М. І., Джангобекова Т. А.):

  1. Міґель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот» (І частина, 3–4 розділи за вибором учителя)
  2. Вільям Шекспір «Ромео і Джульєтта»
  3. Мольєр «Міщанин-шляхтич»
  4. Йоун Колфер «Артеміс Фаул» («Код вічності» або ін.) АБО Сью Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула» (1 твір за вибором учителя)
  5. Барбара Космовська «Буба», «Буба: мертвий сезон» або Юстейн Ґордер «Помаранчева дівчинка» (1 твір за вибором учителя)

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Снєгірьова В. В., Бушакова О. В., Горобченко І. В., Каєнко О. В.):

  1. Міґель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот» (розділи 1, 8, 22)
  2. Вільям Шекспір «Ромео і Джульєтта»
  3. Мольєр «Міщанин-шляхтич»
  4. Пісня про Роланда Шота Руставелі «Витязь у тигровій шкурі»
  5. Педро Кальдерон «Ті, що були веселістю і красою» АБО «Ці риски світла (в пітьмі іскор піна)»
  6. Ульф Старк «Маленька книжка про любов»
  7. Террі Пратчетт «Право на чари» або «Ерік»
  8. Ерік-Еммануель Шмітт «Оскар і Рожева пані»
  9. Ніл Гейман «Небудь-де»

Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Волощук Є. В., Слободянюк О. М.):

  1. Міґель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот» (вибрані розділи)
  2. Даніель Дефо «Робінзон Крузо» (ключові епізоди)
  3. Джонатан Свіфт «Мандри Гуллівера» (1 частина, ключові епізоди)
  4. Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц» (ключові епізоди)
  5. Жуль Верн «20 тисяч льє під водою» (ключові епізоди)
  6. Шолом-Алейхем «Хлопчик Мотл» (вибрані розділи)
  7. Джеймс Олдрідж «Останній дюйм» (скорочено)
  8. Рюноске Агутагава «Павутинка»
  9. Айзек Азімов «Фах»
  10. Деніел Кіз «Квіти для Елджернона»

Інтегрований курс української та зарубіжної літератури: список на літо

У програмах наявні твори, які вивчаються в програмах української та зарубіжної літератури для 8 класу.

Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжна літератури). 7–9 класи»  для закладів загальної середньої освіти (автори: Старагін І. П., Новосьолова В. І., Терещенко В. М., Романенко Ю. О., Блажко М. Б., Ткач П. Б., Панченков А. О.).

У цій програмі вивчають твори на вибір із поданих:

Список 1

  • Фрідріх Шиллер  «Розбійники»
  • Іван Котляревський  «Наталка Полтавка»
  • Генрік Ібсен  «Ляльковий дім»
  • Моріс Метерлінк  «Синій птах»
  • Іван Кочерга «Алмазне жорно»
  • Олександр Олесь «По дорозі в казку»
  • Карел Чапек «Мати»
  • Неда Неждана «Мандрівка у Віртуляндію»
  • Сергій Жадан «Хлібне перемир’я»
  • Олена Крижевич «Вікно з вогнем»

Список 2

  • Григорій Квітка-Основ’яненко  «Маруся»
  • Микола Гоголь «Вій»
  • Іван Франко «Захар Беркут»
  • Шолом-Алейхем «Тев’є-молочар»
  • Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною»
  • Джек Лондон «Біле Ікло»
  • Андрій Чайковський «За сестрою»
  • Ліндон Треверс Памела «Мері Поппінс»
  • Ірина Вільде «Повнолітні діти»
  • Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц»
  • Айзек Азімов «Фах»
  • Григор Тютюнник «Климко»

Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т. О., Пахаренко В. І., Тригуб І. А., Слижук О. А., Молодик К. Ю.):

  1. Міґель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот» (І частина, 3–4 розділи за вибором учителя/-ки)
  2. Вільям Шекспір «Ромео і Джульєтта»
  3. Мольєр «Міщанин-шляхтич»
  4. Іван Білик «Дарунки скіфів»
  5. Дмитро Кремінь «А де ж те скіфське золото?»
  6. Валентин Чемерис «Ольвія» (скорочено)
  7. Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц»
  8. Богдан-Ігор Антонич «Різдво»
  9. Дзвінка Матіяш «Мене звати Варвара» (уривки)
  10. Раїса Іванченко «Ярославна»
  11. Юстейн Ґордер «Середньовіччя» (із роману «Світ Софії»)
  12. Трейсі Шевальє «Дівчина з перловою сережкою» (скорочено)
  13. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки» (огляд)
  14. Григорій Квітка-Основ’яненко «Сватання на Гончарівці» (скорочено)
  15. Даніель Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо» (скорочено)
  16. Джонатан Свіфт «Мандри Лемюеля Гуллівера» (І частина, скорочено)

Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Ніколенко О. М., Мацевко-Бекерська Л. В., Качак Т. Б., Богосвятська А.-М.І., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г.):

  1. Міґель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот» (І частина, 2–3 розділи за вибором учителя/-ки)
  2. Вільям Шекспір «Ромео і Джульєтта»
  3. Мольєр «Міщанин-шляхтич» або «Тартюф» (1 твір за вибором учителя)
  4. Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало», Юрій Хорунжий «Мелодії кам’яної гори», Іван Білик «Скільки ж було скіфів?», Ліна Костенко «Скіфська одіссея», Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон», Джон Роналд Руел Толкін «Володар перснів» та ін. (1–3 твори за вибором учителя)
  5. Олександр Гаврош «Музей привидів», Ерік Вольф Сіґел «Історія кохання», Юстейн Ґордер «Світ Софії», «Помаранчева дівчинка» та ін. (1–3 твори за вибором учителя)
  6. Іван Котляревський «Наталка Полтавка»
  7. Сергій Гридін «Не такий», «Незрозумілі», Сью Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула», Барбара Космовська «Буба», «Буба: мертвий сезон» та ін. (1–2 за вибором учителя)

Навчальні матеріали на платформі JustClass

Онлайн-платформа для вчителів JustClass пропонує безкоштовні матеріали до кожного твору зі списку: домашні завдання, тести, інтерактивні вправи та багато іншого. Матеріали ДжастКлас не потребують складної підготовки — їх можна відразу використовувати на уроці або задати учням у зручному форматі. Вони заощаджують час, систематизують процес вивчення літератури та дозволяють тримати фокус на головному: змісті твору та живому обговоренні.

Створіть своє перше завдання на урок прямо зараз. Це безкоштовно

Чому варто читати влітку?

Літнє читання — це не обов’язок, а можливість зупинитись, зануритися в історії й по-справжньому їх прожити. Улітку ніщо не відвертає увагу: можна краще відчути характери, зміст і підтексти творів. Це також чудовий спосіб розвивати увагу, мислення й емоційну чутливість — навички, які стануть у пригоді в старших класах і в житті загалом.

Поради для учнів

  1. Читай вибірково. Почни з тих творів, що тебе зацікавили — це додасть мотивації. Не обов’язково читати в тому ж порядку, що в списку.
  2. Запитуй себе “чому?”. Що змусило героя діяти так? У чому сенс історії? Це допоможе зрозуміти текст глибше, ніж просто “прочитав — забув”.
  3. Обговорюй. Ділись враженнями з друзями, батьками. Розмова активує пам’ять і формує власну думку.

Поради для вчителів

  1. Залишайте простір для вибору. Нехай частину творів учні оберуть самі — це сприяє зацікавленості й самостійності в читанні.
  2. Змінюйте підхід до читання. Літо — це шанс зробити книжку не шкільним завданням, а особистою історією. Дозвольте учням читати із задоволенням, а не з олівцем у руці.
  3. Залучайте цифрові інструменти. На JustClass є все необхідне, щоб зробити літнє читання структурованим і усвідомленим — без зайвих підготовок.

Читай також