- Українська література на літо 5 клас 2025 рік НУШ
- Зарубіжна література на літо 5 клас 2025 рік
- Інтегрований курс української та зарубіжної літератури: список літератури на літо 2025 рік
- Безплатні готові завдання з літератури на JustClass
- Переваги літнього читання
- Як перетворити літнє читання на користь
Літо — чудова нагода не тільки відпочити, а й поринути у світ пригод, фантазій та відкриттів разом із книжками. Щоб зберегти інтерес до читання й підтримати шкільні навички, учням 5 класу пропонують ознайомитися з добіркою творів, рекомендованих шкільною програмою. У цьому списку літератури на літо — неймовірні історії, яскраві персонажі та тексти, які допоможуть краще зрозуміти себе й навколишній світ.
Ми зібрали обов’язкові твори та ті, що часто обирають учителі. Ви можете обрати з них найцікавіші, щоб читати без перевантаження, але з користю й задоволенням.
Українська література на літо 5 клас 2025 рік НУШ
Модельна навчальна програма «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Чумарна М. І., Пастушенко Н. М.)
- Ірен Роздобудько «Пригодницька повість- казка «Пригоди на острові Клаварен» (фрагмент).
- Галина Вдовиченко «36 і 6 котів-детективів» (фрагмент).
- Антін Лотоцький «Михайло-Семиліток».
- Наталена Королева «Кирило Кожум’яка».
- Зірка Мензатюк «Казка про колядку».
- Галина Малик «Мандри й подвиги хитромудрого переможця дванадцятиголового змія лицаря Горчика, його банконосця Третього зайвого та красуні Каролі» (фрагмент).
- Марія Чумарна «Прибулець із Сатурна» (фрагмент).
Модельна навчальна програма «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (автори: Яценко Т. О., Пахаренко В. І., Слижук О. А, Тригуб І. А., Качак Т. Б., Кизилова В. В., Овдійчук Л. М., Дячок С. О., Макаренко В. М.)
Чимало творів у цьому списку передбачено для читання в скороченому вигляді. Варто зважити, чи доцільно перевантажувати дитину влітку, якщо йдеться лише про ознайомлення з уривками.
- Іван Франко «Фарбований Лис» (скорочено).
- «Повість минулих літ» (скорочено).
- Леся Українка «Лелія» (скорочено).
- Валерій Шевчук «Чотири сестри» (скорочено).
- Олександр Олесь «Микита Кожум’яка» (скорочено) (за вибором учителя).
- Сергій Плачинда «Богатирська застава» (скорочено).
- Оксана Іваненко «Цвітарінь» (скорочено).
- Марія Морозенко «Вірність Хатіко» (скорочено).
- Іван Нечуй-Левицький «Вітрогон» (скорочено).
- Борис Грінченко «Украла» (скорочено).
- Оксана Сайко «Гаманець».
- Галина Кирпа «Мій тато став зіркою» (скорочено).
- Всеволод Нестайко «Чарівні окуляри».
- Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» (скорочено).
Модельна навчальна програма «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)
Оскільки в програмі чимало варіативних творів і текстів на вибір учителя, ми подаємо лише ті, що вказані як обов’язкові, а також є більшими за обсягом, ніж вірші чи пісні.
- Іван Франко «Фарбований Лис» (скорочено).
- «Повість минулих літ» (скорочено).
- Василь Королів-Старий «Мавка-Вербинка».
- Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон».
- Олександр Олесь «Микита Кожум’яка».
- Олександр Олесь «Княжа Україна» (скорочено).
- Іван Нечуй-Левицький «Запорожці».
- Євген Гуцало «Лось».
- Володимир Винниченко «Федько-халамидник»
- Григір Тютюнник «Дивак».
- Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (скорочено).
- Всеволод Нестайко «Чарівний талісман» (скорочено).
Зарубіжна література на літо 5 клас 2025 рік
Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Ніколенко О., Ісаєва О., Клименко Ж., Мацевко-Бекерська Л., Юлдашева Л., Рудніцька Н., Туряниця В, Тіхоненко С., Вітко М., Джангобекова Т.)
- Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева»
- Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (2–3 розділи за вибором учителя).
- Туве Янсон «Капелюх Чарівника», «Комета прилітає», «Зима-чарівниця» (1 твір за вибором учителя) або Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу».
- Редьярд Кіплінг «Мауглі».
- Ернст Гофман «Лускунчик і Мишачий король» або Льюїс Керролл «Аліса в Дивокраї» (2–3 розділи за вибором учителя).
- Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика» або Астрід Ліндґрен «Пеппі Довгапанчоха», «Пригоди Калле Блюмквіста» (1 твір за вибором учителя).
- Елеанор Портер. «Полліанна» (3–4 розділи за вибором учителя).
Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (авт. Волощук Є. В.)
У цій програмі багато невеликих за обсягом творів.
- Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева» або «Соловейко».
- Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» (фрагменти).
- Туве Янссон. «Капелюх Чарівника» (уривки).
- Оскар Вайлд «Хлопчик-зірка».
Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (авт. Богданець-Білоскаленко Н. І., Снєгірьова В. В., Фідкевич О. Л.)
- Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева»
- Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика», Туве Янссон «Капелюх Чарівника», Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу», Джон Толкін «Гобіт, або Туди і звідти» або Анджела Нанетті «Мій дідусь був черешнею» (2–3 твори на вибір учителя і учнів).
- Оскар Вайлд «Хлопчик-Зірка»
- Ернст Гофман «Лускунчик і Мишачий король» або Льюїс Керролл «Аліса в Дивокраї» (2–3 розділи за вибором учителя).
- Редьярд Кіплінг «Книга джунглів» («Брати Мауглі» та ін.).
- Веша Куоннезін «Саджо та її бобри» (розділи за вибором учителя) або Ернест Сетон-Томпсон «Лобо».
- Рудольф Еріх Распе, Бюргер Ґотфрід Август «Пригоди барона Мюнхгаузена» (уривки на вибір учителів).
- Елеанор Портер «Полліанна» (3–4 розділи за вибором учителя).
Інтегрований курс української та зарубіжної літератури: список літератури на літо 2025 рік
Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури). 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Старагіна І.П., Новосьолова В.І., Терещенко В.М., Романенко Ю.О., Блажко М.Б., Ткач П.Б., Панченков А.О., Волошенюк О.В.)
Учителі можуть обирати з цього переліку ті тексти, які найкраще відповідають інтересам і рівню підготовки їхніх учнів. За бажання вони також можуть запропонувати додаткові твори, які вважають доречними.
- Дмитро Білоус «Диво калинове», Іван Франко «Грицева шкільна наука», Остап Вишня «Перший диктант», Редьярд Кіплінг «Як написали першого листа», Стів Стівенсон «Агата Містері»
- Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка», Ірина Жиленко «Снігова баба», Марія Конопніцька «Про карликів та сирітку Марисю», Девід Вольямс «Бабця-бандитка»
- Мар’яна та Тарас Прохаськи «Хто зробить сніг», «Куди зникло море», Роберт Бернс «Моє серце у верховині…», Туве Янссон «Капелюх чарівника», «Зима-чарівниця»
- Леся Українка «Біда навчить», Джеоль Гарріс «Братець Кролик і Братець Лис», Повість минулих літ (уривки), Богдан Чалий «Дума про Кия та його славний рід»
- Олександр Олесь «Княжа Україна», «Микита Кожум’яка», Леонід Полтава «Маленький дзвонар із Конотопу», Паола Утевська «Графіті Софії Київської»
- Сашко Дерманський «Лімерики», Леся Мовчун «Цікава розмова про мову»
- Анастасія Мельниченко «Що знаходять у Хрулях», Анджела Нанетті «Мій дідусь був черешнею», Наталія Космолінська, Ірина Магдиш «Гра в музей»
- Галина Вдовиченко «36 і 6 котів», Астрід Ліндґрен «Брати Лев’яче Серце»
- Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон», Ульф Старк «Маленька книжка про любов»
- Ліна Костенко «Бузиновий цар», Дмитро Павличко «Золоторогий олень», Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева», Памела Треверс «Мері Поппінс»
- Володимир Рутківський «Гості на мітлі», Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки», Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула», Джеймс Метью Баррі «Пітер Пен», Льюїс Керролл «Аліса в Дивокраї»
- Андрій Курков «Велика повітроплавна подорож», Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика», Марцін Щигельський «Театр невидимих дітей», Бодо Шефер «Пес на ім’я Мані»
- Наталка Малетич «Щоденник Ельфа», Оксана Лущевська «Друзі за листуванням», Алан Мілн «Вінні-Пух і всі-всі-всі»
- Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», Галина Вдовиченко «Ліга непарних шкарпеток»
- Сашко Дерманський «Мері», Редьярд Кіплінг «Ріккі-Тіккі-Таві», Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»
- Василь Симоненко «Подорож у країну Навпаки», Андрій Кокотюха «Клуб Боягузів», «Гімназист і…», Олександр Есаулов «Справа No…», Галина Пагутяк «Втеча звірів», Іван Багмут «Пригоди чорного кота Лапченка, описані ним самим», Марина та Сергій Дяченки «Пригоди Марійки Михайлової», Юліан Пресс «Знайди злочинця. Прокляття чорного стрільця», Енід Блайтон «П’ятеро на острові скарбів», Людмила Петрановська «Що робити, коли…»
- Володимир Винниченко «Гей, чи пан чи пропав», Євген Гуцало «Лось»
- Михайло Чабанівський «Вірний», Леонід Смілянський «Лідер», Ернест Сетон-Томпсон «Снап. Лобо. Доміно», Пол Ґелліко «Томасіна», Даніель Пеннак «Око вовка», «Той ще песик», Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу», «Видатні українці» (серія), «Видатні особистості» (серія)
- Іван Франко «Олівець», «Малий Мирон», Марк Твен «Пригоди Тома Соєра»
- Стівен і Люсі Гокінґ «Джордж і…» (цикл), Уршула та Маріанна Станішевські «Як навчити дитину грати в шахи»
Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (автори: Яценко Т. О., Тригуб І. А.)
- Шарль Перро «Попелюшка, або Кришталевий черевичок»
- Еріх Распе «Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена» (1–2 епізоди за вибором учителя)
- Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева», «Русалонька» (за вибором учителя) (скорочено)
- Оскар Вайльд «Щасливий принц» (скорочено)
- Іван Франко «Фарбований лис»
- Леся Українка «Лелія» (скорочено)
- Валерій Шевчук «Чотири сестри» (скорочено)
- «Повість минулих літ» (скорочено)
- Олександр Олесь «Микита Кожум’яка» (скорочено)
- Сергій Плачинда «Богатирська застава» (скорочено)
- Редьярд Кіплінг «Мауглі» (скорочено)
- Марія Морозенко «Вірність Хатіко» (скорочено)
- Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра» (скорочено)
- Іван Нечуй-Левицький «Вітрогон» (скорочено)
- Елеанор Портер «Полліанна» (скорочено)
- Льюїс Керролл «Аліса в Дивокраї» (скорочено)
- Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика» (скорочено)
- Всеволод Нестайко «Чарівні окуляри» (скорочено)
- Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» (скорочено)
Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Чумарна М. І., Пастушенко Н. М.)
- Ганс Крістіан Андерсен «Гидке каченя».
- Галина Вдовиченко «36 і 6 котів-детективів» (уривок).
- Зірка Мензатюк «Казка про колядку».
- Брати Грімм «Пані Метелиця».
- Галина Малик «Мандри й подвиги хитромудрого переможця дванадцятиголового змія лицаря Горчика, його банконосця Третього зайвого та красуні Каролі».
- Льюїс Керрол «Аліса в Дивокраї».
- Джанні Родарі «Планета новорічних ялинок».
- Марія Чумарна «Планета рожевого світанку».
Безплатні готові завдання з літератури на JustClass
На онлайн-платформі для вчителів JustClass зібрано повний комплект ресурсів до творів зі шкільної програми: тести на урок, домашні завдання, інтерактивні вправи. Усе структуровано й готове до використання — як для очного, так і для дистанційного навчання. Ви економите час на підготовці й можете зосередитись на головному — роботі з текстом та мотивації учнів до читання.
Переваги літнього читання
- Вільний ритм — можна читати у своє задоволення, коли й де зручно.
- Без зайвого стресу — легше сприймати текст, коли немає щоденного шкільного навантаження.
- Розвиток навичок — література формує мислення, уяву, мовлення та вміння аналізувати.
- Готовність до навчального року — знайомство з творами заздалегідь спрощує навчання восени.
- Позитивний досвід — читання без тиску допомагає полюбити книжки й мотивує вчитись далі.
Як перетворити літнє читання на користь
- Вибирати цікаві книги — якщо твір справді цікавить, дитина читає охоче.
- Читати в зручному місці — удома, у парку чи в подорожі, головне — комфорт.
- Завести читацький щоденник — короткі записи допомагають краще засвоїти прочитане.
- Обговорювати книги — ділитись враженнями з друзями, родиною чи вчителем.
- Читати без примусу — 15 хвилин щодня — і навичка збережеться до школи.